Σελίδες

Παρασκευή 4 Σεπτεμβρίου 2020

Αναζητώντας το νέο αφήγημα για το τουρισμό του αύριο Νέο Μοντέλο Τουρισμού (ΝΜΤ) προκειμένου να προσαρμόσουμε το μοντέλο μας σε αυτό.

Αναζητούμε το νέο αφήγημα για το τουρισμό του αύριο (ΝΜΤ Νέο Μοντέλο Τουρισμού) προκειμένου να προσαρμόσουμε το μοντέλο μας σε αυτό. Ερευνες ειδικών και εικασίες δικές μας για να προσεγγίσουμε το ΝΜΤ (διακοπές ήλιος θάλασσα το 2070)

Ποιό θα είναι το νέο μοντέλου τουρισμού για τη χώρα μας; Σκέψεις με αφορμή άρθρο του φουτουριστή συγγραφέα Tom Cheesewrigth. Εδώ η εισαγωγή του άρθρου και η googloelliniki εκδοχή της:

"The fundamentals of my foresight process are simple. I look at the big pressures already facing a particular issue. In this case that included climate change, demographic change, the economy, and mental health. Then I look at the trends: changes in technology, ways of working and living, consumer cravings, new forms of transport. I believe that you can get a real sense of the future when you see where these trends connect with the existing pressures.
The result in this case? Longer but more expensive holidays, as changing working and living practices intersect with the pressures of climate change. A craving for more physical experiences as we seek escape from our increasingly digital environment. And a few eye-catching things, like 3D printed homes that blend seamlessly into nature, giving us both comfort and the sense of the wild that we desire"
.

"Οι βασικές αρχές της προοπτικής μου διαδικασίας είναι απλές. Κοιτάζω τις μεγάλες πιέσεις που αντιμετωπίζουν ήδη ένα συγκεκριμένο ζήτημα. Σε αυτήν την περίπτωση που περιελάμβανε την κλιματική αλλαγή, τη δημογραφική αλλαγή, την οικονομία και την ψυχική υγεία. Στη συνέχεια, εξετάζω τις τάσεις: αλλαγές στην τεχνολογία, τρόπους εργασίας και διαβίωσης, προσδοκίες των καταναλωτών, νέες μορφές μεταφοράς. Πιστεύω ότι μπορείτε να αποκτήσετε μια πραγματική αίσθηση του μέλλοντος όταν δείτε πως συνδέονται αυτές οι τάσεις με τις υπάρχουσες πιέσεις.
Το αποτέλεσμα σε αυτήν την περίπτωση; Μεγαλύτερες αλλά πιο ακριβές διακοπές, καθώς οι μεταβαλλόμενες πρακτικές εργασίας και διαβίωσης τέμνονται με τις πιέσεις της κλιματικής αλλαγής. Μια προσδοκία για περισσότερες φυσικές εμπειρίες καθώς επιδιώκουμε να ξεφύγουμε από το όλο και πιο το πολύ ψηφιακό περιβάλλον μας. Και μερικά εντυπωσιακά πράγματα, όπως τρισδιάστατα τυπωμένα σπίτια που συνδυάζονται άψογα με τη φύση, δίνοντάς μας τόσο την άνεση όσο και την αίσθηση της άγριας φύσης που επιθυμούμε"
.

Μαζικοί πελάτες: που θα τους βρούμε;

Είναι γνωστό ότι το ενδιαφέρον ενός ξενοδοχείου στρέφεται κυρίως στο μαζικό πελάτη που προέρχεται από το εξωτερικό. Για το λόγο αυτό τα ξενοδοχεία της πόλης (Αθήνας) έχουν (είχαν) κατευθύνει τις πωλήσεις τους σε ανάλογα εποχικά πελατολόγια. Πχ. Σχολικά groups εσωτερικού και εξωτερικού περιόδους διακοπών, τουριστικά groups περιόδους low season, On line T.A, high season κλπ.

Ο covid-19 ανέτρεψε τα πάντα και ο προβληματισμός για την επόμενη μέρα κατέκλυσε τα Μ.Μ.Ε.
Ποιά θα είναι η επόμενη μέρα για τη Μεσόγειο;

Επόμενη μέρα = νέο αφήγημα : πια, πιο θα είναι; Ξενοδόχοι, δημοσιογράφοι, έρευνες, παράγοντες, θεσμοί, εργαζόμενοι, στελέχη, πολιτικοί, οικονομολόγοι, πολίτες έχουν λόγο και θα ήθελαν να γνωρίζουν τις συμπεριφορές των αυριανών καταναλωτών ώστε με το κατάλληλο marketing οι Τ.. και οι ξενοδόχοι να αναπτύξουν την επιχειρηματικότητά τους στο νέο (υπό) μοντέλο τουρισμού.

Καταφεύγουμε σε ένα μηχανιστικό τρόπο μεταγραφής σκέψεων προτάσεων που πηγάζουν από τις διαπιστώσεις φουτουριστών όπως του Tom Cheesewright και άλλων. Ο τελευταίος βασίζεται σε έρευνες αγορών που είναι πηγές του μεγαλύτερου μέρους του τουρισμού της χώρας μας. Αναφέρεται και στη Μεσόγειο χωρίς να αποκλείει και άλλους προορισμούς.

Εδώ πρέπει να σημειώσουμε πως ένα μεγάλο μέρος των ξενοδοχείωνς πόλεως πχ. Αθηνών λειτούργησε σε ένα μεγάλο βαθμό ως "escale" κατά την προς (ή μετά) πορεία στον ήλιο και την θάλασσα των επισκεπτών και ως ένα "βήμα" θαυμασμού των υλικών λειψάνων ενός αρχαίου πολιτισμού και των πηγών του σύγχρονου δυτικού πνεύματος, πολιτιστικός τουρισμός με τη μορφή city break και ως μέρος 10-15% τουρισμού ήλιου θάλασσα.

Τουρισμός ήλιος θάλασσα, πολιτιστικός τουρισμός ..

Και οι 2 πτυχές επλήγησαν. Η δεύτερη σχεδόν εξαερώθηκε και μαζί της εκατοντάδες επιχειρήσεις με το εργασιακό, εμπορικό και κοινωνικό περιβάλλον τους. Από τη πρώτη πτυχή έγινε προσπάθεια να σωθούν τα κεκτημένα αλλού με μισή ή λιγότερη επιτυχία.

Μην ξεχνάμε ότι το μπουμ του τουρισμού πόλεως (Αθηνών) έγινε μετά από ένα μεγάλο "εκδημοκρατισμό" των μεταφορών βλέπε "charters" "κίνητρα" βελτιώσεις σε ευρωπαϊκό, παγκόσμιο και εθνικό επίπεδο βλέπε "μετρό" και βελτίωση των τουριστικών και πολιτιστικών υποδομών της χώρας τα τελευταία 30 χρόνια.

Για την σωτηρία του τουρισμού "ήλιος θάλασσα" στους μεσογειακούς προορισμούς οι ενδιαφερόμενοι λαοί στα παράκτια παραθεριστικά μέτωπα πρέπει να πιέσουν τις κυβερνήσεις να βρεθούν ανθρώπινες λύσεις σύμφωνες με το διεθνές δίκαιο για την διατήρηση της Μεσογείου ως μία θάλασσα ειρήνης, για το ευζην των Ευρωπαίων και άλλων λαών.

Οι διακοπές του αύριο λοιπόν έρχονται ολοταχώς αλλά κάποιοι από μας aged δεν θα δούνε ίσως κάποια στοιχεία από αυτές. 

Θα αραιώσουν και θα ακριβήνουν οι διακοπές ήλιος θάλασσα, θα αυξηθεί ο χρόνος παραμονής;

Ο φουτουριστής μιλά για τη πίτα των ελαστικών μορφών απασχόλησης που συνεχώς αυξάνεται. Προφανώς ναι. Δεν γνωρίζουμε όμως ποιούς αφορά. Τα στελέχη των επιχειρήσεων; τους καλοπληρωμένους εργαζόμενους σε τομείς των νέων τεχνολογιών οι οποίοι θα μπορούν να εργαστούν από μακρυά; Υποθέτουμε ναι. Οι υπόλοιποι χαμηλά αμοιβόμενοι; Τους υπάρχοντες σημερινούς συνταξιούχους που ένας μέρος ταξίδευε; Θα προστεθούν και νέοι χαμηλά αμοιβόμενοι συνταξιούχοι που δεν θα ταξιδεύουν; Πρόκειται να δοθούν κίνητρα σε ομάδες πλυθησμών; Σε ποιές και από ποιούς; Θα υπάρξει αύξηση του αριθμού των ταξιδωτών; Η διαπίστωση οτι οι διακοπές των 2 βδομάδων θα σταματήσουν ή δραστικά θα περιοριστούν έτσι όπως δείχνουν οι φετινοί αριθμοί των επισκεπτών σε θερινά θέρετρα ύστερα από την επιδημία και την οικονομικής ύφεση που ακολουθεί. Προφανώς το μέρος των ανθρώπων που ταξιδεύει κάθε 4-5  χρόνια θα αυξηθεί. Ισως κάποιοι ή περισσότεροι από το παρελθόν θα μπορούν να διαμένουν μεγαλύτερο διάστημα.
 
Ερώτημα: Από όλους αυτούς ποιούς και πόσους και με ποιές πολιτικές θα μπορέσει ένας ξενοδόχος πόλεως να κερδίσει;
  • -Ενας ξενοδόχος με σύγχρονες υποδομές. πχ πλούσιους ατομικούς χώρους διαμονής σε τετραγωνικά και με πρωτότυπες υποδιαιρέσεις πέραν των σαλονιών και των τυπικών κουζινών.. κλπ..
  • -Ετοιμαζόμεθα για διαμονές "μεγάλων περιόδων" άρα χρήσης ειδικών πακέτων, εξοικίωσης με ανθρώπους διαφορετικών αναγκών, με διάφορα χόμπυ για τα οποία θα πρέπει να είμαστε ενήμεροι και προετοιμασμένοι για υποστήριξη κλπ..
  • -Σταματώντας οι διακοπές των 2 βδομάδων.. οι επισκέψεις κλασσικών αρχαιολογικών τόπων ή θρησκευτικών μνημείων θα αραιώσουν μεν αλλά θα γίνουν πιό απαιτητικές σε περιεχόμενο, χρόνο, πληροφόρηση, συμμετοχή σε δρώμενα, θέατρα, events, τοπικές δράσεις, συνέργειες, με καλλίτερη ομιλία, επικοινωνία, οπτικά εφέ, κλπ.. 
Ο,τι καταργείται αντικαθίσταται. Πχ. Το μαζικό (;) καταργείται και συμπαρασύρει ένα τεράστιο ξενοδοχείο θερινών διακοπών. Οι υποδομές αλλάζουν χρήση, οι υπηρεσίες προσαρμόζονται, οι διασκεδάσεις παίρνουν εκπαιδευτικό ή θεραπευτικό ή άλλο χαρακτήρα και βγάζουν από την "κατάθλιψη" ή την καταπίεση όχι μόνο τους "έχοντες' αλλά και άλλα στρώματα εγχώριας και εισαγόμενης κοινωνίας. Ποιος εμποδίζει ένα τεράστιο κρουαζιερόπλοιο να γίνει γηροκομείο (με σύγχρονες αντιcovid-19 προδιαγραφές) και να συνδεθεί με ξενοδοχεία νέου τύπου; Και πως σε νέου τύπου ξενοδοχείου θα μπορέσει να μετατραπεί ένα κλασσικό ή έστω boutique ξενοδοχείο πόλεως; Και με ποιά κίνητρα; και ποιός ο επενδυτής;

Ψηφιακή υποστήριξη όλο και πιό πολύ..
  • - Ένα ξενοδοχείο εξοπλισμένο με νέες τεχνολογίες που να απαντούν σε βεσικές(;) ανάγκες της νέας περσόνας τουρίστα. Πχ. Στούντιο επεξεργασίας εικόνων, παραγωγής βίντεο, pod cast ή συνδεδεμένο με κέντρα συνεργιών για εξειδικευμένες προτεινόμενες υπηρεσίες (θα μας πείτε τώρα όλα είναι στο διαδίκτυο και κάτι τέτοιο είναι περιττό)..
  • -Είναι άγνωστο μέχρι σε πιό σημείο μπορεί να εξελιχθεί ο ψηφιακός προσωπικός βοηθός, τα chat bot να γίνουν hospitality bot, τα service bots ήδη έχουν γίνει τα reception bots..
  • -Αυτοκινούμενα οχήματα ξεναγοί σε πόλεις σε αστικούς ιστορικούς περιπάτους απαλλαγμένους από οχλήσεις, ποδηλατικούς ή άλλους αυτοκινούμενους περιπάτους για χαλαρές βόλτες. Αερογέφυρες, αεροκαμπίνες που θα ενώνουν λόφους. Άψογη από πλευράς καθαριότητας και οργάνωσης πόλη. Το μήνυμα αυτό είναι προς τους "άρχοντες" των πόλεων και τις κυβερνήσεις των χωρών που τις φιλοξενούν. Να παίξουν ένα ρόλο "υπερ-ξενοδόχου". διδασκόμενοι από τις εμπειρίες και το know how των ξενοδόχων να θεωρήσουν τις πόλεις ως ένα τεράστιο ξενοδοχείο και να τις καταστήσουν "διακριτούς" ή "εμβληματικούς προορισμούς" ως υποσύνολα στο συνολικό στρατηγικό προορισμό που λέγεται χώρα. Η εποχή του covid-19 ανέτρεψε κάθε πίστη σε αυθεντίες προσώπων και θεσμών και επιβάλει σύσταση υπερκομματικών οργάνων θεσμών για την άσκηση τουριστικών πολιτικών για την αναβίωση και ετοιμασία των πόλεων στην εποχή των τουριστών νέου τύπου. Και αυτό σήμερα και όχι αύριο.
  • Οι κάθε πόλη - ξενοδοχείο πρέπει να εφεύρει το δικό της ψηφιακό αστικό τουριστικό βοηθό με προέκταση τα ξενοδοχεία, τον πολιτισμό, τις μεταφορές κλπ.
Άνθιση των παράκτιων πόλεων
 
Τουρισμός παράκτιων πόλεων! Τι ωραία που ακούγεται! Όλες οι παράκτιες της Ελλάδας ένα δίκτυο!
Παράκτιες πόλεις: Εδώ στην Ελλάδα, η Αθήνα, ο Πειραιάς έχει ένα τεράστιο συγκριτικό πλεονέκτημα καθώς η χώρα διαθέτει πάρα πολλές υδάτινες πόλεις οι οποίες εύκολα και γρήγορα συνδέονται με μεσόγεια εμβληματικά αρχαιολογικά, θρησκευτικά και γεωλογικά τοπόσημα. Πιλοτικά θα μπορούσε να ξεκινήσει ένα project. Παράλληλα αυτό προϋποθέτει, οικονομική σταθερότητα, δίκαιη παραγωγική ανάπτυξη, επενδύσεις σε τομείς νέων τεχνολογιών με υψηλή προστιθέμενη αξία, ευημερία, μείωση των ανισοτήτων, διαχρονικές συμφωνημένες κοινωνικές πολιτικές για δίκαιο επιμερισμό του οφέλους από μια τέτοια τουριστική ανάπτυξη. Επισκέπτες ευχαριστημένοι, ευτυχισμένοι πολλών κατηγοριών και όλων των εποχών.. Οι παράκτιοι ξενοδόχοι με αρχιξενοδόχο οργανωτή και συντονιστή υπηρεσιών και υποδομών τις  τοπικές αυτοδιοικήσεις θα αναβίωναν τον τουρισμό και θα του έδιναν μόνιμο ωφέλιμο χαρακτήρα, τουρισμό υγείας, εκπαίδευσης, οικολογίας, γεωλογίας και πολλών άλλων τομέων που που κατά καιρούς βλέπουν το φως της δημοσιότητας, γεωργίας, κτηνοτροφίας, τεχνολογίας, σπηλαιολογίας, ορειβασίας, υποθαλάσσιων μουσείων, extream  κλπ.
Για την Αθήνα θα μπορούσε να δημιουργηθεί μία λίστα υπαρχόντων δράσεων και μετά από μελέτη ανάπτυξη και άλλων.

Οι τιμές θα πάρουν την ανηφόρα, κλιματική αλλαγή, μεταβολές στις μεταφορές..
 
Σχολικός τουρισμός και πόσο αυτός μπορεί να αλλάξει και να επηρρεάσει το συνολικό τουρισμό;. Αν συνεργαστούν θεσμοί, φορείς, επιχειρήσεις, κράτος θα μπορούσε να αναπτυχθεί ένα ανάλογο σχέδιο για την πόλη (Βλέπε εδώ ειδικό άρθρο) παρατεταμένης διαρκείας παρομονές,  τιμές οικονομικές με ειδικές υπηρεσίες.
Όσο για την αύξηση του κόστους των ταξιδίων για τους λόγους που προαναφέρονται αυτό ίσως οδηγήσει σε ποιοτικότερο (;) ή σε οδικό (;) εκλεκτικότερο (;) ή σε μία πιο χαλαρή ζωή με λιγότερες ανάγκες ανάπαυσης χαλάρωσης (ουτοπία). Ωστόσο όπως σημειώνεται και στο επόμενο κεφάλαιο η αποτοξίνωση από την τεχνολογία θα είναι μια επιτακτική ανάγκη για τους ανθρώπους που οι πλέον παραδοσιακές και πρωτότυπες μορφές τουρισμού θα αναζητούνται από όλο και περισσότερους καταναλωτές.
 
Νέα τεχνολογία απαγγίστρωση,  επιστροφή στεις παραδόσεις
 
Η αποτοξίνωση από την τεχνολογία είναι δύσκολο να περάσει μέσα από την πόλη και τις υποδομές της. Η φύση με τα υδάτινα, τα πράσινα, τα ορεινά, τα έρημα ή τα πράσινα τοπία θα παραμείνει μοναδικός προορισμός για τους "πληττόμενους" από την τεχνολογία ανθρώπους. Οι παράκτιες και οι ορεινές πόλεις που συνδέονται με αυτά θα ωφελούνται εφευρίσκοντας σχετικά προγράμματα, υπηρεσίες, διευκολύνσεις.
Διακοπές και πόλη με έμφαση στην αποτοξίνωση θέλει πολύ φαντασία για να το δούμε.
Ομάδες νέων αναπτύσσουν αυτοσχέδια προγράμματα 7ήμερων υδάτινων αποδράσεων με υποβρύχιες δράσεις, ψάρεμα, μαγείρεμα στη φύση, κολύμπι, επίσκεψη σπάνιων τοπίων κλπ.

Στροφή προς το χασομέρι.. Απομόνωση; Φλέρτ στις διακοπές
 
Οι ανθρώπινες σχέσεις εξελίσσονται μέσα σε όλο και πιο σύνθετες συνθήκες διαβίωσης, εργασίας και υγείας των ανθρώπων. Οι διακοπές που λίγοι έχουν την δυνατότητα σε σχέση με τον συνολικό πληθυσμό της γης να απολαύσουν πάντα ήταν και θα είναι τόποι και τρόποι συναντήσεων και γνωριμιών λιγότερο ή περισσότερο. Τα ξενοδοχεία με τους κατάλληλους οικείους και φιλικούς χώρους συμβάλουν στην ανάπτυξη αυτών των σχέσεων και των φλερτ. Εικαστικά, έπιπλα, εξοπλισμός προσανατολισμένα, παιχνίδια, animation, έξυπνα events, εκδηλώσεις, ανακοινώσεις, παραπομπές σε ειδικές εκδηλώσεις, καλλιτεχνικές παραστάσεις πόλεως, θεατρικές παραστάσεις με ξένο υποτιτλισμό και άλλα θα βοηθούσαν προς αυτή τη κατεύθυνση. Οι ξενοδόχοι ας έχουν στο πίσω μέρος του κεφαλιού τους τις ανάγκες και τα χόμπυ και τα ενδιαφέροντα της εν δυνάμει πελατείας που έχουν ως target gro
Οι πόλεις, παράκτιες ή όχι θα (να) αναπτύξουν  πρωτότυπες ξεναγήσεις μέσα από τις αρχαιότητες, τους πορτοκαλεώνες της Επιδαύρου, τα χωριά και τα καφενεία τους, φανταστείτε ένα tour από συνταντήσεις με χωρικούς, εμπόρους, επαγγελματίες με story τσιπουράκι και μεζέ σε 2-3 καφενεία ενός χωριού που συνδέεται η πόλις.

Μακριά από την καθημερινότητα με ασφάλεια σε υπαίθριες δραστηριότητες
Πέρασμα από τους εικονικούς φίλους στους πραγματικούς με συσπείρωση (γκρουπς)
 
Διαχρονική είναι η ανάγκη των ανθρώπων να ταξιδεύουν ομαδικά και απ' ότι συμπεραίνεται στην έρευνα, αυτό θα ενταθεί στο μέλλον. Άρα ο ξενοδόχος με τις υποδομές, τις υπηρεσίες και τις κατάλληλες τιμές μπορεί να κερδίσει από αυτήν τη αγορά. Δεν φτάνει μόνο αυτό. Το πελατολόγιο των groups κατέχεται από τους πλέον ειδικούς και off line agents με ασφάλεια και ταχύτητα προωθούν πακέτα στην αγορά απ' ευθείας ή μέσω χονδρεμπόρων. Ο κορονοϊός απελευθέρωσε πολλά στελέχη που έχουν know how και πολλές επαφές. Αξιοποιήστε το.  
 
Μακροπρόθεσμες οι επιπτώσεις του κορωνοϊού
 
Προφανώς θα προκύψει μια έξυπνη διαχείρηση ξενοδοχειακών μονάδων που θα ευνοεί το ΝΜΤ: Οικονομικώτερη διαχείρηση μονάδος, πακέτα έξυπνων διαμονών, νέοι τύποι προμηθευτών, νέοι τύποι πελατών..

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου